Hoppa till innehåll

Vad är kreatin? Hur används det?

Vad är kreatin? – Varför och i vilka sammanhang används det? Kreatin är ett naturligt ämne som kroppen själv kan producera till viss del men det finns även som kosttillskott. Ämnet hjälper kroppen att omvandla lagrad energi till rörelseenergi och kan vara till hjälp, bland annat i samband med träning men också för att stärka hud, hår och naglar.

Vad är kreatin bra för?

Vad är kreatin? Det finns som sagt naturligt i kroppen men man kan även ta det som tillskott. Det är vanligt bland personer som tränar eftersom det är ett viktigt protein men det är också grundstenen i hud, hår och naglar. Personer med dålig hårkvalitet eller sköra naglar kan alltså också ha nytta av att ta tillskott, precis som personer som tränar hårt och tar tillskott av den anledningen.   Dom flesta använder det troligen till det sistnämnda – att ta i samband med träning eftersom det både kan hjälpa kroppen att orka mer samt att det kan bidra till en snabbare muskeluppbyggnad.

Tillskotten finns i flera olika former – både som dryck och tabletter och som med alla typer av tillskott ska man alltid kombinera med en hälsosam och balanserad kost.

Vad är kreatin? Hur används det?

Svaret på frågan ”vad är kreatin?” är alltså kort och gott att det är ett ämne som finns naturligt i kroppen men som också kan tas som kosttillskott för att till exempel orka presentera mer under ett styrkepass. Kreatinet bryts ned i kroppen och bildar Kreatinin, som i sin tur transporteras ut i blodet med hjälp från njurarna. Fördelningen av ämnet i kroppen blir ungefär enligt följande:

  • Ca 95% – lagras i musklerna
  • Ca 5% – lagras i hjärnan

Svaret på frågan ”vad är kreatin?” är tydligt men förutom att veta vad det är så är det också bra att veta hur det används – inte bara av kroppen. Tar man ämnet som kosttillskott kan man göra det efter ett träningspass, eftersom ämnet tas långsamt upp av kroppen.

Det är också vanligt att ta kosttillskottet i perioder – till exempel under 8 veckor, för att sedan ha ett uppehåll på ca 4 veckor. Detta för att effekten av ämnet avtar med tiden och genom att ta ett uppehåll kan man vänta sig samma effekt igen efteråt.

Senaste inläggen av Anja Sundberg (se alla)
Publicerat iTräning